تاریخچه و نقشه جامع شهر سقز در ویکی آنا
تاریخ انتشار: ۷ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۳۸۱۹۸۴
نقشه جامع شهر سقز را میتوانید در این گزارش مشاهده کنید.
به گزارش خبرنگار حوزه سفر و گردشگری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا,سَقِّز (به کردی: سهقز Seqiz) یکی از شهرهای استان کردستان مرکز شهرستان سقز است. شهر سقز بر روی دو تپهٔ طویل که رودخانهٔ سرپوشیدهٔ ولیخان از وسط آن میگذرد، بنا شدهاست. پستی و بلندیهای داخل شهر و چشمانداز رودخانهٔ چم سقز از سرشاخههای زرینهرود، که از کنار این شهر میگذرد، از ویژگیهای آن است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این شهر با سنندج ۱۸۷ کیلومتر (از شمال) فاصله دارد و تنها شهرِ دارای فرمانداری ویژه در استان کردستان است مردم سقز در اکثریت مسلمان و سنی شافعی مذهب اند. زبان اکثریت مردم سقز کردی با گویش سورانی است. طبق آمار سال ۱۳۹۵، شهر سقز پس از سنندج، دومین شهر پرجمعیت استان کردستان است.
تاریخچه شکلگیری سقز
نام امروزینِ سقز از نام قوم سکا به یادگار مانده است. سکاها مردمانی بومی در این منطقه بودهاند که مصادف با دوره مادها در قلمرو جنوب دریاچه ارومیه میزیستند. شهر سقز و اطراف آن از زمانهای دور، به دلیل منابع آب فراوان و موقعیت راهبردی آن، محلی مناسب برای سکونت انسان بود و آثار و شواهد به دست آمده از تپه زیویه در ۵۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر سقز و نیز محله ناوقلا (میان قلعه) گویای همین امر است.
هسته اولیه شهر در ابتدا در قسمت شرقی موقعیت کنونی آن قرار داشت که محدودههای نزدیک میدان مکریان و معروف به کوشکهله را در برمیگرفت. هنوز تپه کوچکی از شهر قدیمی در جوار آسیاب پنج طبقه جاده سنندج باقی مانده است. این شهر همچون دیگر مناطق غرب ایران تحت حاکمیت مادها اداره میشد و دین مردم، زرتشتی بود. پس از فروپاشی مادها سقز همچنان شهری آباد و دارای سکنه بود و در دوره ساسانیان از شهرهای مهم کشور محسوب میشد. این امر را میتوان به دلیل نزدیکی به یکی از مهمترین زیارتگاههای ساسانیان (آذر گشسب) نزدیک شهر سقز دانست. در دوره ساسانیان با لشکرکشی اسلام به بانه و سپس سقز، مردم این شهرها به دین اسلام گرویدند. پس از این دوره، دوران حکومتهای ملوکال طوایفی فرا رسید که با کشمکشهای فراوانی همراه بود تا در نهایت در سال ۶۲۰ ه.ق کلول بیگ پسر اردلان شهر سقز را تصرف و به قلمرو خود ضمیمه کرد و این منطقه تا عصر سلطنت قاجاریان تحت حکومت امرای اردلان ماند. پس از به قدرت رسیدن قاجار خاندان اردلان به مثابه حکومتی محلی در منطقه کردستان در مسند قدرت باقی ماندند. در زمان لشکرکشیهای روسیه به ایران، سقز یکی از بیثباتترین شهرها بود و این روال تا دوره پهلوی ادامه داشت تا در نهایت از این دوره به بعد سقز به عنوان یک شهری رسمی و دارای شهرداری شناخته شد.
با توجه با آنچه درباره تاریخ شهر سقز گفته شد، این شهر فراز و نشیبهای بسیاری را پشت سر گذاشت تا به سقز کنونی برسد. نقطه پیدایش کنونی شهر، تپهای در بخش مرکزی به نام ناوقلا (مسجد دومناره) به مساحت ۱۶ هکتار شامل محلههای کاظم خان(بازار)، سهرپهچه(چهارراه) و ناوقلا (مسجد دو مناره) است. قدیمیترین محله شهر همان محله بازار است که با گذشت زمان این هسته اولیه بر اثر ارتباط تبریز و سنندج در طرفین گسترش یافت و شکلگیری محلات دیگر را در پی داشت.
روند توسعه کالبدی شهر از سال ١٣٢٥ تاکنون نشان از توسعه ناموزون و بدون توجه به معیارهای شهرسازی و زیستمحیطی دارد. در ادامه این گزارش گسترش شهر در دورههای مختلف از سال ۱۳۲۵ مورد بررسی قرار گرفته است.
انتهای پیام/
منبع: آنا
کلیدواژه: نقشه شهرها شهر سقز شهر سقز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۸۱۹۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
صداقت و تعامل با مردم مد نظر مسؤولان باشد
ایسنا/کردستان امام جمعه سنندج گفت: شناسایی وظایف، صداقت و تعامل با مردم از نکاتی است که باید همواره مد نظر مسؤولان قرار گیرد و آنها ملجا و پناهگاه مردم باشند.
ماموستا فایق رستمی امروز (۱۴ اردیبهشت ماه) در خطبههای نماز جمعه که در مسجدجامع شهر سنندج برگزار شد، اظهار کرد: معلم جایگاه والایی در جامعه اسلامی دارد و دین اسلام بالاترین پاداشها را برای عالمان، دانشمندان و معلمان اختصاص داده است. جایگاه معلمی تا جایی بالاست که پیامبر اکرم (ص) در حدیثی میفرمایند «إنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاق» که در آن، هدف از بعثت خود را تکمیل فضائل اخلاقی بیان کرده است.
وی بیان کرد: بالاترین خدمت در دین اسلام خدمت به مردم، فقرا و نیازمندان جامعه و عمران و توسعه و آبادانی است که باید مورد توجه مسؤولان قرار گیرد.
او خدمت عامالمنفعه به دور از باندبازی و اجرای عدالت را از دیگر انتظاراتی دانست که مردم از مسؤولان دارند.
انتهای پیام